১। নতুন অভিজ্ঞতা আৰু প্রশিক্ষণৰ বাবে শিক্ষণ সংঘটিত হয়।
(1. Teaching for new experiences and training occurs.)
২। উদ্দীপক আৰু প্রতিক্রিয়াৰ মাজত সংযােগ স্থাপনেই হ'ল শিক্ষণ।
(2. The connection between the stimulus and the response installation is teaching.)
৩। পৰিরেশৰ লগত ব্যক্তিৰ সমাযােজন কার্যই হ'ল শিক্ষণ।
(3. The individual's adjustment to the environment is teaching.)
৪। শিক্ষণ উদ্দেশ্য প্রণােদিত। লক্ষ্য অবিহনে শিক্ষণ ফলপ্রসূ নহয়। আমাৰ ইচ্ছা বা প্রয়ােজন পূৰাবলৈ আমি শিকিবলগীয়া হয়।
(4. Teaching motivated purpose. Without a goal teaching is not fruitful. My wish or we learn to meet the need.)
৫। শিক্ষণ মানেই কোনাে সমস্যাৰ সমাধান।
(5. Teaching is the solution to any problem.)
৬। শিক্ষণ এক সার্বজনীন প্রক্রিয়া।
(6. Teaching is a universal process.)
৭। দেহ-মানসিক পৰিপক্কতাই শিক্ষণত দৰকাৰী ভূমিকা পালন কৰে। অধিক পৰিপক্কতাৰ ফলত শিক্ষণ ক্ষমতা অধিক হয়। অর্থাৎবয়স বৃদ্ধিৰ লগে লগে শিকাৰ ক্ষমতাও বাঢ়ি যায়।
(7. Physical and mental maturity is required in education plays a role. More mature as a result teaching ability is higher. That is age as it grows, so does its ability to learn.)
৮। অভ্যাসে শিক্ষণক স্থায়ী কূপ দিয়ে। পুনৰাবৃত্তি নােহােৱাকৈ কোনাে শিক্ষণ স্থায়ী হব নােবাৰে।
(8. In practice the learning will be permanent well. No teaching is permanent without repetition not at all.)
৯। আগ্রহ আৰু শিক্ষণৰ পাৰস্পৰিক সম্পর্ক আছে। আগ্রহ অবিহনে কোনাে কথা শিকিব নােবাৰি।
(9. There is a interrelationship between interest and learning. I can't learn anything without my interest.)
১০। উচ্চ শ্রেণীৰ জীৱৰ শিক্ষণ ক্ষমতা নিম্ন শ্রেণীতকৈ বেছি।
(10. The teaching ability of higher class organisms is low then lower class.)
১১। শিক্ষণ অভিৰােচনৰ ওপৰত নির্ভৰশীল। অভিৰােচনে ভালদৰে কার্যসাধনৰ বাবে শিকাৰ্ুক মানসিক প্রস্তুতি বা অনুপ্রেৰণা আনি দিয়ে।
১২। শিক্ষণ এক ব্যক্তিকেন্দ্রিক কার্য। ব্যক্তিগত পার্থক্যৰ বাবে সকলাে মানুহৰে শিক্ষণ ক্ষমতা একে নহয়।
(12. Teaching is a person-centered task.. Due to the individual difference the ability of learning isn't same for all person.)

No comments:
Post a Comment