During Internship , the student - teachers are required to undertake a variety of activities relating to classroom teaching , classroom management , and organisation of school - based and community - teaching . However , for undertaking the activities , the student - teachers are required to develop a repertoire of understandings , competencies , and skills . They have to undertake some activities in the first part of the internship and some other in the second part . A few such activities are suggested below -
(ইন্টাৰশ্বিপৰ সময়ত ছাত্ৰ-শিক্ষকসকলে শ্ৰেণীকোঠাত পাঠদান, শ্ৰেণীকোঠা পৰিচালনা, আৰু বিদ্যালয়ভিত্তিক আৰু সম্প্ৰদায়ভিত্তিক পাঠদানৰ সংগঠনৰ সৈতে জড়িত বিভিন্ন কাৰ্য্যসূচী গ্ৰহণ কৰিব লাগিব। কিন্তু কাৰ্য্যসূচীসমূহ গ্ৰহণৰ বাবে ছাত্ৰ - শিক্ষকসকলে বুজাবুজি , দক্ষতা , আৰু দক্ষতাৰ এক ৰেপাৰ্টৰী প্ৰস্তুত কৰিব লাগিব ৷ ইন্টাৰশ্বিপৰ প্ৰথম অংশত কিছুমান কাম আৰু দ্বিতীয় অংশত আন কিছুমান কাম হাতত ল ’ ব লাগিব ৷ এনে কেইটামান কাৰ্য্যসূচী তলত পৰামৰ্শ দিয়া হৈছে -)
- Understanding the Internship School and the community around .
- Analysis of school syllabus and textbooks.
- Observing the classroom teaching of regular teachers.
- Observation of classroom teaching of peer student - teachers.
- Preparation of case study of the internship school and the innovative activities that the school undertakes.
- Preparation of Lesson Plans and Unit Plans.
- Teaching the units of the prescribed syllabus in two subjects currently being taught in the school.
- Teaching as a substitute teacher.
- Mobilisation and development of teaching - learning resources.
- Preparation of a question papers and other assessment tools.
- Preparation of a diagnostic tests and organisation of remedial teaching.
- Undertake case study of a child.
- Undertake action research project on at least one problem area of schooling.
- Community work , community survey etc.
- Maintenance of a reflective diary or journal to record day to day happenings and reflections thereon.
- Writing a term paper on a selected theme.
- ইন্টাৰশ্বিপ স্কুল আৰু চাৰিওফালে থকা সমাজখন বুজি পোৱা ৷
- বিদ্যালয়ৰ পাঠ্যক্ৰম আৰু পাঠ্যপুথিৰ বিশ্লেষণ ৷
- নিয়মীয়া শিক্ষকৰ শ্ৰেণীকোঠাৰ পাঠদান পৰ্যবেক্ষণ কৰা ৷
- সমনীয়া ছাত্ৰ - শিক্ষকৰ শ্ৰেণীকোঠাৰ পাঠদান পৰ্যবেক্ষণ কৰা ৷
- ইন্টাৰশ্বিপ বিদ্যালয়ৰ কেছ ষ্টডি প্ৰস্তুত কৰা আৰু বিদ্যালয়ে গ্ৰহণ কৰা উদ্ভাৱনীমূলক কাৰ্য্যকলাপসমূহ ৷
- পাঠ্যক্ৰম আৰু একক পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰা ৷
- বৰ্তমান বিদ্যালয়ত পঢ়োৱা দুটা বিষয়ত নিৰ্ধাৰিত পাঠ্যক্ৰমৰ এককসমূহ পাঠদান কৰা ৷
- বিকল্প শিক্ষক হিচাপে শিক্ষকতা কৰা ৷
- পাঠদান - শিক্ষণ সম্পদৰ সংগঠিত আৰু বিকাশ ৷
- এখন প্ৰশ্নকাকত আৰু অন্যান্য মূল্যায়ন সঁজুলি প্ৰস্তুত কৰা ৷
- এটা নিদানমূলক পৰীক্ষা প্ৰস্তুত কৰা আৰু প্ৰতিকাৰমূলক পাঠদানৰ সংগঠন ৷
- শিশুৰ কেছ ষ্টডি গ্ৰহণ কৰা ৷
- বিদ্যালয়ৰ অন্ততঃ এটা সমস্যাৰ ক্ষেত্ৰৰ ওপৰত কাৰ্য্য গৱেষণা প্ৰকল্প গ্ৰহণ কৰা ৷
- সামূহিক কাম, সম্প্ৰদায় জৰীপ আদি ।
- দৈনন্দিন পৰিঘটনা আৰু ইয়াৰ ওপৰত প্ৰতিফলন লিপিবদ্ধ কৰিবলৈ এখন প্ৰতিফলিত ডায়েৰী বা জাৰ্নেলৰ ৰক্ষণাবেক্ষণ।
- নিৰ্বাচিত বিষয়বস্তুৰ ওপৰত টাৰ্ম পেপাৰ লিখা ৷
Source: https://scert.assam.gov.in
No comments:
Post a Comment